Advies over wonen
en werken in Noorwegen?
Bel 0047 928 54 190

Verkeersinformatiecompilatie

Het is vrijdagavond, 19.00 uur. De avondspits. De grootste drukte is voorbij, maar er staat nog altijd ruim 200 kilometer file. Naast de gebruikelijke verkeersopstoppingen noemen we de A7, Bremen -Groningen, waar tussen Heiligerlee en Scheemda een file van zes kilometer staat, als gevolg van een op een spookrijder gekantelde vrachtwagen. Aan de andere kant is er door kijkers sprake van langzaam rijdend en stilstaand verkeer over een lengte van vier kilometer.

Op de A9, Alkmaar – Amstelveen staat tussen Beverwijk en de brug over het Zijkanaal een file van zeven kilometer.

Ter hoogte van het knooppunt Rottepolderplein op de A9 is in de richting van Alkmaar net vóór zes uur een ongeval gebeurd waarbij zeker vier voertuigen betrokken zijn. De rechter rijstrook is nog steeds afgesloten en er staat zeven kilometer file tussen het knooppunt Badhoevedorp en het knooppunt Rottepolderplein. De rechter rijstrook zal rond acht uur vanavond weer worden vrijgegeven.

Het is vrijdagavond, 19.00 uur. De volgende bergovergangen zijn als gevolg van hevige sneeuwval en wind gesloten: Rijksweg 7 over de Hardangervidda, Rijksweg 13 over Vikafjellet en Rijksweg 52 over Hemsedalsfjellet. Naar verwachting gaan de wegen morgen in de loop van de dag weer open. De E6 over Dovrefjell wordt opengehouden, maar er is wel sprake van een zeer slecht begaanbare weg door zware sneeuwval, bevroren wegen en sterk gereduceerd zicht door sneeuwstormen.

”Gebeurt het vaak dat wegen wegens sneeuw dichtgaan?” vraagt de winterse toerist uit Tietjerksteradeel aan zijn in Noorwegen wonende neef die achter het stuur zit en die oorspronkelijk uit dezelfde Friese plaats komt.

”Ja hoor, dat kan soms al vanaf oktober of november. Zo is de bergovergang Geiranger-Stryn voor alle verkeer gesloten vanaf ongeveer midden november. Hetzelfde geldt voor de wereldberoemde Trollstigen van Valldal naar Åndalsnes. Volgens mij was die eind oktober al dicht. Meestal gaan die wegen eind mei of begin juni pas weer open. Erg frustrerend voor vroege toeristen. Andere wegen gaan in bepaalde periodes alleen ‘s nachts dicht.”

De verkeersinformatie op de autoradio is nog lang niet afgelopen: Rijksweg 9 tussen Hovden en Haukeli is open voor kollonekjøring. Kollonerijden.

”Kolonnerijden?” De nieuwsgierige neef leert er vanavond heel wat bij. “En is dat niet de weg die wij moeten nemen?”

”ja, we moeten verderop wachten op de sneeuwschuivers. Zodra die komen, moeten we er in colonne achteraan rijden. Zij banen de weg voor ons.” De autoradio staat gezellig aan op een voor de Nederlandse neef onverstaanbare brabbelzender. Met elk uur verkeersinformatie, weerberichten en nieuws. Geen reclameblokken. Wat een verademing. De zwijgende neven wachten geduldig op de sneeuwschuivers, die twintig minuten later arriveren en hen en alle andere wachtende auto’s, tien stuks, voorgaan. Dat wordt bijna dertig kilometer langzaam rijden. Met elf auto’s en twee sneeuwschuivers.

”Ik denk dat we vanavond niet thuis kunnen komen”, zegt de in Noorwegen wonende neef opgewekt na het horen van nieuwe verkeersinformatie, twee uur nadat ze Rijksweg 9 verlaten hadden. Het is duidelijk te merken dat de neef dit vaker meegemaakt heeft, zo onverschillig als hij de onheilstijding brengt. Voor de medepassagier zonder toilettas en reserveonderbroek een ramp, voor de in Noorwegen wonende neef blijkbaar de normaalste zaak van de wereld.

”Door de zware natte sneeuw zijn er twee enorme sneeuwlawines van elk 200 tot 300 meter breed ontstaan over de weg die wij moeten hebben om thuis te komen. De weg gaat pas weer open in de loop van morgenmiddag, zo verwacht men. Het is in ieder geval uitgesloten dat hij vanavond of vannacht nog open gaat.”

”Kunnen we dan niet een andere route nemen en de veerboot pakken, zoals we op de heenweg deden?”

”Helaas, dat gaat niet. De veerboot ligt lekker aan wal en gaat morgenvroeg pas weer varen. Dat heb je met veerbootovertochten die wat minder belangrijk zijn. En dat zijn de meeste overtochten in dit deel van Noorwegen, zeker in de winter.”

”Maar waar moeten we dan slapen?”

”Hier in de buurt kunnen we een hotelletje nemen voor de nacht. En dan pakken we morgenvroeg om zeven uur de veerboot.”

De sneeuw gaat langzaam over in iets tussen natte sneeuw en regen. De weg wordt één glibberige bende en de auto lijkt totaal geen grip meer te hebben op het wegdek. De sturende neef lijkt er niet warm of koud van te worden en voelt geen behoefte om vaart te minderen. Na een half uur zweten wordt de Nederlandse neef toch wat ongeduldig:

”ik dacht dat je zei dat er in de buurt een hotelletje zit.”

”Ja hoor, we zijn er bijna. Nog tien, vijftien minuten rijden en we zijn er.”

Het worden er nog vijfentwintig. Er is gelukkig plaats in het hotel. Een tweepersoonskamer, voor het laatst in de jaren tachtig opgeknapt. En veel te warm. Na twee halve liters schuimloos en te koud bier in de bar die verder helemaal leeg is duikelen de neven, vermoeid van de lange reis met hindernissen, hun smalle bedden in.

De volgende ochtend blijkt de veerboot die dag uit de vaart te zijn genomen vanwege een technische storing. Er is geen andere veerboot beschikbaar. De omweg neemt slechts vijf uur extra in beslag. De Nederlandse neef kijkt al nergens meer van op. Zo zie je nog eens wat van Noorwegen. Elders in Noorwegen staat volgens de verkeersinformatie op de radio een trein stil wegens technische problemen. De reizigers worden met bussen en taxi’s naar hun eindbestemmingen vervoerd.

Code rood. Door ijzel kan het plaatselijk zeer glad zijn in het gehele land, met uitzondering van Zuid-Holland en Zeeland, alwaar dichte tot zeer dichte mist voorkomt. Op sommige plaatsen is het zicht minder dan 30 meter. Indien u niet de weg op hoeft, raden wij u dringend aan om thuis te blijven. Voor morgenvroeg geeft de KNMI ook een weeralarm af, in verband met verwachte sneeuwval.

Het is winter in Nederland. Het is winter in Noorwegen.

Neem een nieuwsbrief...

Abonneer u op de nieuwsbrief van norsk.nl, met nieuws over projecten, vacatures, onroerend goed en vestigingsmogelijkheden in Noorwegen. De nieuwsbrief verschijnt ongeveer één keer per maand.