Advies over wonen
en werken in Noorwegen?
Bel 0047 928 54 190

Stappenplan

Als u in Noorwegen bent aangekomen, moet u een aantal zaken regelen om hier te kunnen wonen en werken. Hieronder volgt een korte beschrijving van de eerste stappen in Noorwegen.
D-NUMMER AANVRAGEN
Indien u deze voor uw vertrek naar Noorwegen nog niet heeft aangevraagd is de aanvraag van een D-nummer het eerste is dat u moet doen. Het D-nummer is een tijdelijk persoonsnummer dat u kunt gebruiken totdat u een definitief persoonsnummer (een soort SOFI-nummer) hebt. Het D-nummer, oftewel Dummy-nummer, bestaat uit 11 cijfers waar bij de geboortedag 40 is bijgeteld. Bent u geboren op bijvoorbeeld 5 juni 1962 dan zal uw D-nummer 450662 xxxxx aangeven. Met een D-nummer kunt u een start maken in Noorwegen, maar niet alles kunt u er mee doen. Wat wel:
  • u kunt uw belastingskaart (skattekort) ermee aanvragen
  • een bankrekening openen
  • een auto kopen en verzekeren
  • een huis kopen en verzekeren
In de meeste gevallen kunt u op basis van een D-nummer geen telefoon- en internetaansluiting aan laten leggen. Hoewel Telenor zelf aangeeft dat een D-nummer toereikend is, blijkt in de praktijk de aanvraag niet altijd gehonoreerd te worden. Men eist meestal een noors persoonsnummer, dat u pas krijgt na ontvangen van een registratiebewijs en inschrijving in het bevolkingsregister (zie hieronder). Een D-nummer (dat dus met een 4, 5 of 6 begint) wordt niet als persoonsnummer herkend en is dikwijls "ongeldig" in het systeem. Wilt u  in Noorwegen toch bereikbaar zijn, dan kan men een mobiele telefoon kopen met kaart die later omgezet kan worden naar een abonnement.
 
Het D-nummer kunt u  aanvragen bij:
  • een bank als u van plan bent daar een bankrekening te openen. Niet alle banken zijn bereid een D-nummer voor u aan te vragen.
  • het belastingkantoor (ligningskontor/skattekontor), als u een belastingskaart aanvraagt (zie elders op deze pagina)
  • bij de NAV, bijvoorbeeld als u zich registreert als werkzoekende
  • bij het Brønnøysundregister (Noorse Kamer van Koophandel), indien u daar gelijktijdig uw bedrijf registreert.
Deze instanties vragen het D-nummer aan. Neem uw paspoort mee, omdat men een kopie daarvan op moet sturen naar Oslo. Men krijgt het nummer niet direct toegedeeld. Het duurt circa vier weken eer deze instanties het D-nummer zelf ontvangen.



LET OP!

Vanaf 1 januari 2017 kan het D-nummer alleen nog maar aangevraagd worden bij de grotere belastingkantoren (skattekontor). U dient zich persoonlijk met een geldig identiteitsbewijs te melden. Aanvragen via bank, NAV of Brøønysyundregister is vanaf 1 januari 2017 niet meer mogelijk.
 

REGISTRATIEBEWIJS
Als u als Nederlander of Belg langer dan drie maanden in Noorwegen blijft, heeft u ook een registratiebewijs nodig. In het Noors spreken we van een registreringsbevis.


U kunt onder meer een registratiebewijs  krijgen als u hier werk heeft gevonden, een eigen bedrijf start, gaat studeren in Noorwegen of kunt leven van uw eigen vermogen. Kinderen jonger dan 18 jaar worden meegenomen in de aanvraag van vader of moeder. De echtgenoot/partner of echtgenote van de hoofdaanvrager moet zelf een regsitratiebewijs aanvragen.
 
Het registratiebewijs kan online aangevraagd worden. Hieronder gaan we kort in op de te volgen stappen:
 
1. Ga naar https://selfservice.udi.no/
2. Registreer u als nieuwe gebruiker aan de linkerkant
3. Bevestig registratie via ontvangen e-mail
4. Log in
5. Kies formulier (Entry form) Registration or residency apllication
6. Vul formulier online in en volg verdere instructies. Maak eventueel een printje dat u  mee kunt nemen naar het politiebureau of een Servicecenter for foreign workers.
7. Bezoek politiebureau of servicecenter met de benodigde bewijzen. Voor iemand die een baan heeft gekregen of zelfstandig ondernemer is zijn dat:
 a. geldig paspoort of identiteitsbewijs
 b. bewijs van werk (arbeidsovereenkomst, letter of employment) of bewijs van registratie in het Brønnøysundregister (voor zelfstandig ondernemers).
 
In principe krijgt u direct het registratiebewijs mee.
 
De stappen 1 - 6 kunnen al vanuit Nederland/België gedaan worden.
Op het registratiebewijs staat nog geen persoonsnummer. Dat nummer krijgt u pas nadat u ingeschreven bent bij het bevolkingsregister (zie hieronder). 

BEZOEK BELASTINGKANTOOR
Bij het belastingkantoor in grotere plaatsen in Noorwegen kunt u een belastingkaart (skattekort) aanvragen. Deze kan alleen aangevraagd worden als u een vorm van inkomsten aan kunt tonen (werk, eigen bedrijf).
 
U dient de belastingkaart persoonlijk aan te vragen bij één van de volgende kantoren:
  • Oost-Noorwegen/Skatt øst: Oslo, Sandvika, Lillestrøm, Gjøvik, Fredrikstad, Hamar en Tynset
  • Zuid-Noorwegen/Skatt sør: Drammen, Kristiansand, Skien, Tønsberg, Gol, Lyngdal en Arendal
  • West-Noorwegen(Skatt vest: Førde, Sogndal, Bergen, Haugesund, Egersund, Stavanger, Nordfjordeid en Odda
  • Midden-Noorwegen/Skatt Midt-Norge: Trondheim, Ålesund, Kristiansund, Namsos, Steinkjer, Molde en Hitra
  • Noord-Noorwegen/Skatt nord: Kirkenes, Hammerfest, Alta, Tromsø, Harstad, Bodø, Mo i Rana, Brønnøysund, Svolvær, Vadsø, Sortland en Narvik
 
U dient de volgende documenten mee te nemen naar het belastingkantoor:
  • paspoort of ander geldig legitimatiebewijs en
  • arbeidsovereenkomst, toezegging van werk of bewijs dat u een bedrijf hebt geregistreerd in Noorwegen (Brønnøysundregister).
Deel 1 van de belastingkaart is voor de werkgever, die de kaart nodig heeft in verband met uw salarisuitbetaling. Heeft de werkgever geen belastingkaart van u, dan is hij genoodzaakt 50 procent belasting in te houden. Dit wordt overigens na het inleveren van de kaart weer gecorrigeerd.
 
Indien u langer dan zes maanden in Noorwegen zult verblijven, dien u tevens uw verhuizing naar Noorwegen bij het belastingkantoor te melden. De volgende documententatie dient overlegd te worden:
  • paspoort of ander geldig legitimatiebewijs,
  • registratiebewijs (voor EU-burgers),
  • arbeidsovereenkomst of toezegging van werk voor meer dan zes maanden en
  • huur- of koopovereenkomst woonruimte.
     

INSCHRIJVEN BEVOLKINGSREGISTER
Om u te registeren in het bevolkingsregister en een persoonsnummer aan te vragen, moet u zich eerst bij de politie gemeld hebben. U heeft de uitdraai nodig die u gekregen hebt na registratie via de link van UDI (zie hierboven). Neem dezelfde papieren mee die vermeld staan onder punt 7.

 
Bij inschrijving van een gezin zijn tevens de trouwakte en de geboorteaktes van de kinderen nodig. Heeft u samengewoond, dan dient u aan te kunnen tonen dat u minimaal twee jaar hebt samengewoond.
 
Nadat u zich bij het bevolkingsregister heeft gemeld (met het voltallige gezin) en in het bevolkingsregister bent ingeschreven, krijgt u na een aantal weken het Noorse persoonsnummer, fødselsnummer of afgekort Fnr. Het tijdelijke D-nummer zal daarmee automatisch komen te vervallen. Het fødselsnummer heeft u nodig bij alle openbare instanties, banken, verzekeringsmaatschappijen, enzovoorts.
 
KINDERBIJSLAG
Bij het NAV-kantoor kunt u  terecht voor de kinderbijslag. De aanvraag kan ingediend worden wanneer u via het bevolkingsregister uw definitieve persoonsnummer hebt gekregen. De kinderbijslag wordt met terugwerkende kracht uitbetaald, maar vanaf de eerste dag van de maand nadat u in Noorwegen bent aangekomen. De aankomstdatum is geregistreerd in het bevolkingsregister en is het uitgangspunt voor het bepalen van de ingangsdatum van het uitbetalen van de kinderbijslag. NAV heeft direct toegang tot het bevolkingsregister en kan de aankomstdatum zelf in het bevolkingregister opzoeken. Om een aanvraag te kunnen indienen heeft u ook een overzicht nodig van de kinderbijslag die u (in het jaar van aanvraag) tot het moment van emigratie in Nederland hebt ontvangen. Dit overzicht is op te vragen bij de Sociale Verzekeringsbank. Het is normaliter de moeder die de kinderbijslag aan kan vragen. Dat kan zij pas als zij in bezit is van het noorse persoonsnummer.

NB
Niet alle instanties weten precies hoe het zit met aanvraag van een D-nummer, kinderbijslag voor mensen uit andere landen, aanvraag registratiebewijs, etcetera. In dergelijke gevallen wil men graag doorverwijzen naar bijvoorbeeld de politie of weer andere instanties.
Voor mensen die naar een projectgemeente verhuizen geldt: duren bepaalde dingen te lang of u heeft de indruk van het kastje naar de muur te worden gestuurd, neem dan met de projectleider van de betreffende gemeente contact op.
 
001-9

Nordby handelssted

Nordby Handelssted ligt aan het water op Nordby, 4 kilometer van Mestervik, waar u onder meer een supermarkt en benzinestation vindt. Naar het gemeentelijk centrum Storsteinnes in Balsfjord is het 30 kilometer. De stad Tromsø ligt op 60 kilometer afstand. En op 55 kilometer afstand ligt Målselv met een vliegveld.

Lees meer...

001-10-15

Ørnetunet

In Rekdal in de gemeente Vestnes in het westen van Noorwegen is dit bijzondere eigendom te koop. Het kan onder meer gebruikt worden als woning, hotel, toeristische accommodatie met hutten.

Lees meer...

Neem een nieuwsbrief...

Abonneer u op de nieuwsbrief van norsk.nl, met nieuws over projecten, vacatures, onroerend goed en vestigingsmogelijkheden in Noorwegen. De nieuwsbrief verschijnt ongeveer één keer per maand.